Tønsberg SVs alternative budsjett 2024

Publisert av: Andrew Knight Publisert: 12. desember 2023
Oppdatert: 12. desember 2023
Et barn i barnehage som vil ha oppmerksomhet fra barnehagelæreren.

For en mer rettferdig kommune.

13. desember 2023 presenterer SV sitt alternative budsjett. Ved å innføre en rettferdig eiendomsskatt i vårt alternative budsjett, ville vi kunne øke bemanningen i ALLE barnehagene våre! I tillegg ville vi kunnet øke bemanningen i skoler for å blant annet oppfylle lærernormen, få mat i skolene, styrke bemanning både på SFO og på helseinstitusjoner, og få til en økning til forebyggende barnevern i skolen.

Dette løftet for våre barn, ungdommer, eldre og ansatte sier de fleste andre partier nei til. De vil ikke ha eiendomsskatt, selv om 9 av 10 andre norske kommuner har denne skatten, og selv om vi kan frita mennesker som ikke har økonomi til det. Vi foreslår et bunnfradrag slik at boliger verdt mindre enn cirka 5,9 millioner kroner ikke blir beskattet.

Vi foreslår også tilskudd til el-produksjon og ENØK til både innbyggere og næringsliv, treplanting i hele kommunen og en miljørådgiver for naturmangfold. Tønsberg trenger også flere tiltak for universell utforming av bysentrumet og støtte til Re Middelalderdager.

SV ønsker å bruke midler på å redusere utslipp, skape grønne arbeidsplasser, ivareta naturen, gjøre Tønsberg mer rettferdig og styrke velferden.

I en dyrtid er det alltid de som har minst fra før som får det enda verre. Det forsøker vi å gjøre noe med i dette budsjettet.

Vårt alternative budsjett kan lastes ned her:
Tønsberg SVs alternative budsjett 2024

Spørsmål kan sendes til gruppelederen Christina Grefsrud-Halvorsen:
christina.grefsrud-halvorsen@tonsberg.kommune.no